22 Mayıs 2019

Cinsel Sorunlar ve Çözümleri için

Cinsel İşlev Bozuklukları ve Tedavileri

Uzman Psikiyatrist Akın Çoşkun

Fizyolojik işlevler beslenme, uyku ve cinselliktir. Cinsel sorunlar yaşam kalitesini ve  ve duygusal ilişkilerini etkileyebilmektedir. Cinsel işlev bozuklukları, çoğunlukla tedavileri mümkün olan bozukluklardır. Cinsel sorunlar ile çift sorunları, benzer konu başlıkları gibi görünse de tedavileri farklı iki alandır. Bununla beraber, cinsel sorunların çift sorunlarına, çift sorunlarının da cinsel sorunlara katkıda bulunacağını tahmin edilebilir.

Cinsel sorunlar hayatı tehdit etmediği ve sıklıkla saklanması gereken bir sorun olarak algılandıkları için, kişinin ya da çiftin hekime/terapiste daha geç başvurmasına neden olurlar.

Cinsel işlevde, her iki cinsiyette birden istek, uyarılma ve orgazm fazlarında ya da bunların dışında sorunlar gözükebilir. Cinsel istekte azalma, uyarılma sorunları, erken boşalma, orgazm olamama, ereksiyon sağlayamama ve/veya sürdürememe sorunları bunlardan bazılarıdır. Vaginismus gibi cinsel yanıt döngüsünün dışında kalan hastalıklar da mevcuttur.

Cinsel işlev bozuklukları hakkındaki sıklıkla sorulan sorular ve bilinmesi gerekenler şunlardır.

1- Cinsel işlev bozukluklarında muayene nasıl olur.

Cinsel işlev bozukluklarının muayenesi sadece konuşma ile olur. Hekim/terapist, gereği hallerde, diğer sorunları dışlamak adına tetkik (kan, hormon) ve anatomik muayene için Üroloji ve Kadın Doğum uzmanı konsültasyonu isteyebilir.

2- Cinsel işlev bozukluklarında terapi nasıl iyileştirir.

Terapi üç yolla etkilidir.

1. Var olan cinsel bilgilenme düzeyini artırır.
  2. Mevcut yanlış inanışları değiştirir.
  3. Cinsel egzersiz uygulanır.

3- Cinsel işlev bozuklukları psikolojik midir?

Modern yaklaşımda psikojenik/fizyolojik ayrımı terk edilmiştir. Endokrin ve/veya damarsal hastalıklara bağlı işlev bozuklukları görüldüğünde bile sıklıkla, bu sorunun doğurduğu ruhsal zorlanmalar daha sonra mevcut organik hastalığın önüne geçebilmektedir.

4-Ek hastalıklarım var. Cinsel terapi fayda verir mi?

Bir önceki cevapta bahsedildiği üzere ek hastalıklar varlığında bile cinsel terapi etkindir. organik bir sorun ile karşılaşan bireyler, daha sonra buna ikincil cinsel sorun yaşayabilmektedirler. Örneğin kalp krizi yaşayan bireyin daha sonra panik bozukluk yaşaması.

Genel